Aske Glindvad Nørgaard

Lektor ved professionshøjskolen UCN

Aske Glindvad Nørgaard

Hvad er du uddannet som, og hvad er din nuværende stilling?

Jeg er uddannet cand. pæd. i pædagogisk psykologi fra Aarhus Universitet og er pt. lektor ved professionshøjskolen UCN.

Hvorfor valgte du at læse Master i Idræt og Velfærd?

Jeg har valgt at læse Master i Idræt og Velfærd, da jeg til dagligt underviser i idræt på pædagoguddannelsen og har brug for de idrætsfaglige kompetencer, jeg får gennem uddannelsen. Særligt de sociologiske og psykologiske perspektiver på idræt er interessante og brugbare og kan anvendes direkte ind min i undervisning.

Hvad synes du kendetegner uddannelsens indhold?

Uddannelsen kendetegnes ved, at den bygger på den nyeste forskning inden for idræt, og at formidlingen varetages af nogle af de dygtigste idrætsforskere herhjemme, samtidig med at der er mange idrætspraktikere inviteret ind i undervisningen for at give eksempler fra relevant praksis. Det giver en virkelig spændende og levende didaktik som gør, at ens læringsmæssige udbytte af kurserne er stort og direkte anvendeligt.

Hvilke kompetencer er de mest brugbare, som du får med fra uddannelsen?

Jeg har kunnet anvende motivationsteorien, viden om holdspil, samt at lave idrætssociologiske analyser direkte i mit arbejde med studerende i pædagogisk praksis.

Hvordan har samarbejdet med de øvrige studerende betydning for din læring og din tid på masteren?

Med de mange små opgaver i undervisningen har mine medstuderende betydet en masse for mit læringsmæssige udbytte – eksempelvis på grund af alle de gode eksempler fra praksis vi deler i undervisningen. Uden den store mængde sparring fra medstuderende omkring vores respektive praksisfelter var mit udbytte af modulet ikke blevet det samme.

Hertil kommer de mindre opgaver, som knytter sig til de forskellige moduler, som på en gang er fagligt interessante, og samtidig fremmer samarbejdet mellem os studerende. Det giver både et godt læringsmæssigt udbytte og skaber et virkelig godt studiemiljø på holdet.

Hvordan kan du bruge uddannelsen i dit arbejdsliv?

Jeg kan anvende den nyeste viden om idræt og motivation og kropslig dannelse direkte ind i min undervisning og dermed kan det komme en masse børn og unge til gode i forskellige institutioner.

Hvordan tilpasser du dit arbejds- og hverdagsliv i forhold til at skabe plads til uddannelsen?

Jeg oplever stor fleksibilitet fra min arbejdsplads side og vilje til, at vi lykkes med uddannelsen i fællesskab, og den belastning jeg forventede har bestemt ikke haft en negativ betydning, da uddannelsen er så spændende og relevant.